21.01.17

Jak vybírám film, na který se podívám?

Filmy jsou pro mě velmi důležitou součástí života. Nejsou to jen kratochvíle, pozadí k jiné činnosti, nebo pouze relaxace. Je to pro mě zážitek, složený z mnoha různých věcí, které mě samy o sobě zajímají.

  • Věrohodnost herců a jejich odevzdání se tématu.
  • Komunikace filmu s divákem.
  • Pozornost věnovaná zvukům.
  • Výběr hudby.
  • Atmosféra.
  • Přesah za rámec filmu.

Režisér dohlíží na uměleckou stránku filmu. Ta je pro mě hlavním důvodem pro stisknutí tlačítka ►, často se tedy orientuji podle režiséra. Když se mi líbí, jak natočí jeden film, pravděpodobně se mi budou líbit i jeho další počiny.

Zmíním režiséry, kteří mě zaujali a těším se na další jejich film. David Lynch, Stanley Kubrick (ten už toho moc nenatočí), Paul Thomas Anderson, Ethan&Neal Coen, Wes Anderson, Alejandro González Inarritu, Quentin Tarantino, Alfonso Cuarón, Alejandro Jodorofsky. Velmi si jejich tvorbu užívám.

Dobré jsou seznamy filmů od autorů, kterým důvěřuji. Kvalitní žebříček na první pohled poznám tak, že obsahuje filmy, jež jsem už viděl a považuji je za kvalitní a pečlivě natočené.

Úplně nejlepší přístup k novému snímku je, podle mě, s úplně prázdnou hlavou. To znamená, že divák neví o filmu absolutně nic. Nic neočekává, na nic se netěší, ničeho se neobává.

Na druhou stranu vidím spoustu kritérií, dle kterých se běžně vybírá film a považuji je za kontraproduktivní. Je neskutečně průměrné řídit se průměrným hodnocením. Vyjadřuje to spoustu věcí o lidech, ale o filmu to sdělí jen pramálo. Počet udělených cen a výdělek v kinech je taky dost zavádějící. Film bych si nikdy nevybíral podle traileru, na ten bych se před filmem dokonce ani nepodíval. I popis filmu většinou víc zkazí, než pomůže. Nejdál, kam bych zašel v poznání filmu před shlédnutím, je název, plakát, jméno režiséra, maximálně žánr.

Ještě bych chtěl dodat, že film je něco, na čem pracuje velká spousta lidí, a jedná-li se o pečlivé umělecké dílo, měli bychom k němu přistupovat s respektem. Malbu slavného malíře bych si taky nepověsil k jídelnímu stolu a nedávil bych se u něho špagetami. V muzeu u výjimečných exponátů je brouzdání na internetu známkou teprve rozvíjejícího se vkusu. Ve filharmonii bych mluvícího společníka poprosil o zavření... tématu. Tím chci říct, že ať je to horor, akční film, animovaná pohádka, drama, sci-fi, nebo třeba erotický film, pro jeho plné vychutnání je nutné u něho být přítomen jak tělem, tak i duševně. Film přináší zážitky, které v každodenním životě nezakusíme. Otevírá dveře pro nepoznané, nebo neobvyklé emoce.

Pláč i smích nejsou ničím špatným, naopak. 

Ke sledování filmu doporučuji:

  • Potemnělé, tiché prostředí 
  • Eliminovat rušivé elementy 
  • Mít všechno hotové
  • Drobnou svačinu a pití po ruce
  • Kvalitní obraz i zvuk 


Především ale společníky se stejnou vášní, se kterými, po skončení filmu, buďto rozvinete debatu, anebo, po obzvlášť silném filmu, neřeknete ani slovo.

Žádné komentáře: